Mystiska kriminalfall i Rioja



Mårdgåtor, spännande miljöer och smarta poliser med trasligt privatliv. Det skulle kunna vara en beskrivning av, tja, alla kriminaldeckare, kriminalfilmer och kriminaltv-serier som någonsin skrivits eller filmats. Trots det fascineras människor världen över av just denna genre. Idag produceras det antagligen (jag tar en chansning, har nämligen ingen statistik på detta) mer material inom denna genre än någonsin.

Tur då att det finns kreativa författare som skapar egna genrer i genren (nej, Camilla Läckberg räknas inte in här). En sådan är tysken Paul Grote, skapare av wine crime-litteraturen. Fem böcker har det blivit och självklart utspelar sig en av den gode Pauls böcker i Rioja.  Rioja für den Matador heter den. Jag kan inte direkt säga att jag har läst den så jag gör en efterfrågan: finns här en litteraturkritiker som läst denna? Någon?

PS: Jag har hämtat ”inspiration” till detta inlägg från vår goda vän Mikael Mölstad. Ni kan läsa hans inlägg om wine crime här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0