Tre snabba: Grythyttansvinatlas.com

Näste man ut i "Tre snabba" är Miguel Cruz Liljegren, sommelierstudent på Grythyttan. Förutom att vara student är Miguel även vinbloggare.


Hej Miguel,

Om jag säger Rioja, vad tänker du på?
Just nu tänkte jag på att mogen Tempranillo från Rioja har många likheter med mogen Pinot Noir från Bourgogne.

När dricker du allra helst en Rioja?
Jag dricker Rioja när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det i enrum. I sällskap tycker jag det är obligatoriskt. Jag smuttar lite på det om jag inte är hungrig och dricker det om jag är hungrig. Annars rör jag det inte – om jag inte är törstig förstås.

Slutligen, något Riojatips till läsarna?

Jag tipsar er gärna om ett vin som med sin intensiva feminina frukt, personligt kryddade mognadstoner och sammetsmjuka textur kan få den oinvigda novisen djupt in i Riojaträsket. La Rioja Alta Gran Reserva 904 (nr 7462 på Systembolaget).

 

Läs om en ung sommeliers vintankar och utbildning här.





Kommentarer
Postat av: Jens dossel

Rioja Alta 97an är ju en favvis här också!

2010-03-23 @ 20:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0