Totte - bäst i Sverige och Norden

Totte Steneby, sommelier på Gondolens Vinbar, är numer mästare i både SM och NM i sommellerie. Dessförinnan vann han som sommelierstudent Rioja Sommelier Award (RSA) redan 2008.

Hur kom det sig att du började tävla?
Det var när jag läste på restaurangakademien som Susanne Berglund Krantz tyckte att jag borde börja. 

Första tävlingen jag ställde upp i var SM, när jag fortfarande pluggade. Jag är egentligen ingen tävlingsmänniska och då ställde jag inte upp för att vinna utan för att få erfarenhet – det var väldigt positivt att tävla med personer som var mer erfarna.

2008 vann du Rioja Sommelier Award. Vad tycker du om tävlingen?
Det är en fantastisk tävling, den enda i sitt slag. Som elev så är tävlingar det bästa sättet att lära sig mer och i RSA är alla på ungefär samma nivå. RSA ger också uppmärksamhet, hjälper en att knyta kontakter med andra i branschen och man får positiv feedback från alla möjliga håll – det var både inspirerande och kul.

Sen var själva vinstresan fantastisk. Man lärde känna andra sommelierer som blivit väldigt goda vänner. Det finns inget bättre sätt att lära – man får se allt det man läst om. Resan var viktig för min fortsatta karriär och inställningen till yrket. Det är en extra sporre att komma ut och se, lukta, känna och ställa frågor direkt till de som gjort viner. Eller att bara käka druvorna på gårdarna, det var var stort.

Och nu är du både SM- och NM-mästare. Känner du dig som Sveriges bästa sommelier?
Nja, det är en titel med modifikation. Många av de bästa, som till exempel Andreas Larsson och Sören Polonius som hjälpte mig inför NM, är ju inte med och tävlar. Men jag känner att jag är med i toppen och bland de bästa för tillfället.

Är det inte krävande att både jobba med och tävla i vinkunskap?
Ja, man har inte mycket tid till annat, man gör mer avkall på vissa andra sociala åtaganden. Nu handlar det dessutom om att vinna. Desto högre nivå, desto mer kunskap vet du att du inte kommer att behöva i yrkeslivet. Det handlar mer om att vinna – även om passionen för sommelieryrket alltid finns där.

Du har gjort en resa som många sommelierstuderande vill göra. Har du några tips?
Våga tävla! RSA är ett bra sätt att börja. Man får som sagt viktig uppmärksamhet, dessutom är Rioja en av de viktigaste spanska vinregionerna, så det är bra att lära sig mer. Vi är en liten tävlingsklick som gärna blir större. Det finns ingen elitism eller så, utan vi är en varm och välkomnande klubb. Vi tävlar inte mot varandra utan med varandra. I alla fall fram till finalen.


Kommentarer
Postat av: Vinbanken


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0