Ankomst Rioja med Calle Laurel

Jag befinner mig i Rioja. Med mig har jag vinnarna av Rioja Sommelier Award 2009, ett glatt gäng från sommelierskolan Gustibus i Malmö; Carin Simonson, Erica Sattler och Oskar Andreasson. Dessutom, som ciceron, har vi med oss Michel Jamais, välkänd sommelier, vinjournalist och föreläsare.

Vi anlände till Riojas huvudstad Logroño via Bilbao och en bilresa på ungefär en och en halv timme. Att passera genom Sierra Cantabria och helt plötsligt se sig själv omringad av vinodlingar är alltid lika speciellt.

När vi borstat av oss resdammet tog vi sikte på den stora tapasgatan i Logroño, Calle Laurel. Här njuter man av Riojas specialiteter avslappnat och prestigelöst. Du går till ett ställe, köper en liten tapa, tar ett glas enkelt rödvin, inmundigar detta och går sedan raskt vidare till nästa ställe.

Varje matställe är i princip "ett hål i väggen" och deras meny består ofta av endast en specialrätt som är det enda de gör. Vi hann med att passera ett antal små hak och vi avnjöt bland annat champinjoner i vitlök, grillad macka med pata negra och ost, friterad bläckfisk och självklart också Riojas paradrätt: grillade lammkotletter.

Allt så enkelt och så gott.
/Tomas


Champinjoner med vitlök, olivolja och räkor. Enkelt, och vansinnigt gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0