Gästbloggare: Slut på Wine Future 09

Slut på Winefuture. Ingen har pratat om en fortsättning, men kanske dyker det upp. Hur som helst var det många föredragshållare som tackade organisationen för alla intressanta föreläsningar. Jodå, det tyckte vi i publiken också.

Sista dagen handlade mycket om varumärkesbyggande och sällan har väl vinindustrin fått så mycket stryk. Välförtjänt, i all ära. Man skojade om näringens sätt att tro att utbildning löser alla problem när den vanliga vinkonsumenten inte ens kan läsa av vinetiketten.

Ulf Sjödin gjorde entré och pratade om den nordiska marknaden, en marknad som tycks verka närmast mystisk för många. Men det var fullsatt och detta om något tyder väl på att intresset är stort för den 25 miljoner växande marknaden uppe i norr.



MW Sjödin gick mycket pedagogiskt tillväga och förklarade var Norden ligger, visade bilder på Stockholmssiluetten och berättade att marknaden domineras av box-viner samt påpekade att i Sverige har omkring 50 procent av vinkonsumenterna ett favoritvin, men bara hälften av dessa kommer ihåg vad vinet heter. Däremot känner de igen det när de ser det.

Vidare menade vårt svenska hopp ute i vinvärlden att om man väl kommit in på de nordiska monopolen kan lyckan vara gjord eftersom då får man, om man har tur, representation i samtliga butiker. Och visst gick där ett sus bland publiken. Han tipsade också om hur man lättast, nåja, kommer in på de lite slutna monopolen och det var att skapa relation till inköparna, lära sig inköpsprocessen, fundera på nya förpackningsidéer och relationsskapa med några viktiga vinskribenter för de var faktiskt trevliga, några av dem, sade han och plockade skratt från åhörarna.

Sammanfattningsvis kan man säga att de flesta var nöjda med de två dagar långa mötet, deltagare liksom publik och ska man göra en punktvis sammanfattning får den bli som följer.

Detta gäller från och med nu:

Nya idéer om förpackningar, eko-vin, fairtrade, design, kontinuitet är ledord. Skapa ett hållbart varumärke men förlita er inte på att konsumenten vill ha utbildning. Konsumenten vill snarare ha enkel vägledning till vinet, inget fikonspråk och en massa tjusiga förkortningar och vinfamiljgenerationer hit och dit. Lite raka puckar, en enkel etikett som säger vad vinet heter och på baksidan vad det ska vara till. Samt en hänvisning till hemsidan som hela tiden uppdateras; blogga, facebooka eller twittra gärna, skapa relationer. Allt det som många kanske vet men som vinnäringen har så svårt att göra.

Så fick det bli denna första gång Winefuture gick av stapeln. Snart går planet hem till Stockholm. Synd att lämna Logroño där temperaturen faktiskt stigit till 17 grader, i mitten på november. Rioja har alltså inte bara vin att avundas.

/Johan Franco Cereceda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0